Slidte bremser er farlige
Dug

Slid på bremser

Da jeg forleden dag hentede min far på 78 år på plejehjemmet, hvor han bor, fordi han skulle spise aftensmad hjemme hos os, var min bils bremser begyndt at hyle skingert, hver gang jeg bremsede. Min far bemærkede det og sagde, at jeg vist skulle have renset bremsetromlerne for støv.

Jeg begav mig ud i en længere forklaring om, at min bil ikke havde bremsetromler, fordi den har skivebremser på alle fire hjul, hvilket vist nok flertallet af nye biler har i dag. Far er jo fra den tid, da biler var udstyret med bremsetromler, så hans bemærkning var vel naturlig nok.

Så jeg sagde bare til ham, at bilen selvfølgelig trængte til en bremsereparation, for et eller andet var der selvfølgelig galt, når den hylede så infernalsk, bare jeg rørte bremsepedalen.

Snakken om bremserne fik mig til at kaste et blik på kilometertælleren, for det var faktisk ret længe siden, at bilen havde været til serviceeftersyn. Jeg kunne konstatere, at bilen havde kørt 63.000 km, så den burde faktisk have været til service for 3.000 km siden. Jeg skrev mig bag øret, at jeg næste dag måtte have bestilt tid til serviceeftersynet, og så måtte det jo vise sig, hvad de på værkstedet ville gøre ved bremserne.

Næste dag ringede jeg til mit gode autoværksted og fik en tid til eftersynet to dage senere, så jeg vovede at køre videre med de hylende bremser. Det viste sig da også, at der bare var tale om normalt slid på bremsebelægningerne på forhjulene.

Mens min bil blev lavet havde jeg en yderst hyggelig snak med en kvinde, der også vented epå værkstedet. Det viste sig, at hun var direktør i Danfoss eller var det Grundfos? Jeg kan ikke lige huske det nu, men jeg kan huske, hun hed Markela, og det må vist være hende her.