Dug

Fjernsupport giver hurtigere og bedre service

I takt med at internettet har bredt sig til stort set alle kroge i verden og i takt med at kvaliteten af nettet er øget i stort set samme takt, er den gammeldags kørende it-tekniker også i stor udstrækning blevet afløst af folk, som sidder bag et skrivebord og udfører deres opgaver, via en fjernopkobling til kundens system.

Det betyder blandt andet, at teknikere ”som kan det hele” ikke længere er så påkrævede, som de var en gang. I dag er det lettere at benytte specialister til at løse de enkelte opgaver. Når man tidligere sendte en tekniker ud på en lang køretur, var det nærmest forventet, at han skulle løse alle it-problemerne hos kunden, nu han var kommet derud. Det var noget, som stillede meget store krav til teknikeren og virkelig krævede, at han var meget bredt favnende faglig. Og det siger sig selv, at det naturligvis ikke altid er muligt, at vide alt om alt.

I dag, hvor langt den overvejende del af it support opgaverne, udføres ved at teknikere kobler sig ind på kundens system gennem en sikker forbindelse via internettet, er det ikke længere nødvendigt, at den enkelte konsulent har så bred en viden, som det var tilfældet tidligere. Det er ganske enkelt blevet lettere at benytte flere teknikere til at løse en enkelt kundes opgaver. Derved kan der benyttes specialister til de enkelte opgaver, hvilket typisk giver en hurtigere og mere kompetent løsning af opgaverne hos kunden og dermed også en bedre oplevelse for kunden, med større kundetilfredshed til følge.

Udviklingen har taget yderligere fat de senere år

I takt med at fere og flere virksomheder har valgt at hoste mange af deres it-funktioner i “skyen” giver den kørende tekniker også mindre og mindre mening. Der er jo netop ikke længere den store grund til at køre ud til kunden, når det it-system teknikeren skal arbejde på slet ikke længere befinder sig hos kunden, men måske i stedet er installeret flere hundrede kilometer væk.

Og i dag er det jo ikke længere kun firmaets hjemmeside og mail, som befinder sig hos en ekstern udbyder. I dag er det i lige sø høj grad firmaets dokumenter og regnskab, som befinder sig fysisk adskilt fra firmaadressen.

Udviklingen i denne retning er gået stærkt de senere år. Og det er intet der tyder på, at den vil stoppe lige foreløbig.