Dug

Hvilken type proteinpulver skal jeg vælge?

I gamle dage var der kun ganske få proteinpulver varianter på markedet. De fleste var blandingsprodukter, som indeholdte både kasein, æg og soja. I dag kan man få mange forskellige typer af proteinpulver, som ofte er baseret på en enkelt proteinkilde. Men hvilken type proteinpulver skal man vælge? Det kan for mange være en forvirrende affære, at shoppe proteinpulver, hvis man ikke har sat sig ind i tingene. I denne artikel vil vi se nærmere på hvilke typer proteinpulver der eksisterer, og hvilket proteinpulver man bør vælge, alt efter hvilke behov man har.

Der findes i dag 4 forskellige proteinkilder, som bruges til produktion af proteinpulver. Der findes proteinpulver som er baseret på mælkeprotein bestanddelen valle eller på engelsk whey protein. Der findes proteinpulver som er baseret på mælkeprotein bestanddelen kasein. Der findes proteinpulver som er baseret på soja. Og så findes der proteinpulver som er baseret på risprotein.

Alle 4 typer af proteinpulver indeholder protein af meget høj kvalitet. Whey proteinpulver er dog stadigvæk det proteinpulver som scorer højest, når man vurderer protein kvaliteten. Men selvom ris normalt ikke betragtes som en fuldgyldig kilde til protein (kilde: www.bodylab.dk), så kan man pga. fremstillingsmetoden i dag producere et risprotein pulver, som ligger meget tæt på whey proteinpulver, når vi snakker om målemetoder som biologisk værdi osv.

Men hvilket proteinpulver skal man så vælge? Som udgangspunkt vil alle 4 typer af proteinpulver kunne bruges til et hvilket som helst formål, ligegyldigt hvad ens overordnede målsætning måtte være. Dermed ikke sagt, at det er 100 % ligegyldigt, hvilken type proteinpulver man vælger. For det er det ikke. Ikke hvis man går i detaljer med det.

Whey proteinpulver er typisk et proteinpulver, som optages meget nemt, og som er ekstremt letfordøjeligt. Derfor egner whey proteinpulver sig særdeles godt til indtagelse lige efter træning. Så hvis man allerede på forhånd ved, at man kun vil bruge sit proteinpulver som post-workout shake, så er whey proteinpulver vejen frem.

Hvis man ofte tager en proteinpulver shake lige inden sengetid, så er kasein proteinpulver vejen frem. Kasein proteinpulver tager længere tid om at blive fordøjet og optaget, og når man drikker en kasein proteinpulver shake lige inden sengetid, så sikre man sig, at man har tilstrækkeligt med protein til rådighed længere ind i natten. Det skal dog ikke opfattes sådan, at kasein proteinpulver overhovedet ikke egner sig som shake lige efter træning. Man kan sagtens anvende kasein proteinpulver som post-workout shake. Der findes mange undersøgelser, hvor man har sammenlignet whey proteinpulver med kasein proteinpulver, og forskellen er minimal. Men for folk som går op i detaljer, så er whey proteinpulver at foretrække efter træning.

Ris proteinpulver og soja proteinpulver er glimrende alternativer, hvis man er allergiker, og ikke kan tåle hverken whey proteinpulver eller kasein proteinpulver. Både ris proteinpulver og soja proteinpulver er et rigtigt fint alternativ til de mere almindelige proteinpulver typer, og man går på ingen måde på kompromis med kvaliteten. Både ris proteinpulver og soja proteinpulver er som nævnt protein af meget høj biologisk værdi.