Dug

Udsolgt igen

I dag var det fjerde gang indenfor et par uger, at jeg blev godt og grundigt irriteret, da jeg var i vores lokale supermarked for at købe ind af ganske almindelige dagligvarer. For igen mødte jeg et lille skilt ved en af de varer, jeg havde på min indkøbsliste, med en besked om, at varen var midlertidigt udsolgt.

Selv finder jeg det temmelig uforståeligt, at en vare som ganske almindelig tomatketchup af et anerkendt mærke skulle være udsolgt, for afsætningen af den type varer kan vel ikke svinge helt uforudsigeligt for sådan et supermarked, når der ikke er tale om, at man har haft et godt tilbud på den pågældende vare. De skulle tage og kigge nærmere på http://www.effimat.dk/lagerstyring i forhold til lagerstyring!

Som sagt har jeg indenfor et par uger tre gange tidligere haft en tilsvarende oplevelse med forskellige dagligvarer, så jeg var temmelig irriteret, da jeg gik videre i butikken. Så det var på en måde en lettelse for mig, da jeg fik øje på bestyreren af supermarkedet, som jeg kender udmærket efter at have handlet der i efterhånden en hel del år.

Jeg gik målrettet hen til ham for at give udtryk for min utilfredshed med, at jeg så mange gange skulle gå forgæves efter ganske almindelige og gængse varer, som supermarkedet da ellers har haft på hylderne gennem alle de år, jeg har handlet der.

Jørgensen, som bestyreren hedder, tog sit allermest afvæbnende smil på, inden jeg overhovedet fik sagt noget til ham om mit ærinde. Set i bakspejlet var det tydeligt, at han var helt klar over, hvorfor jeg ville tale med ham.

Han gav mig dog tid til at fortælle, hvad jeg ville ham, og efterfølgende beklagede han selvfølgelig meget. Han fortalte så, at de i supermarkedet for godt og vel to uger siden havde taget et helt nyt kassesystem i brug – et system, der skal lette en del af det administrative arbejde med bogholderi og den slags.

Og så er der bare et problem med en del af den software, som styrer det hele. Det er vores lagerstyring, der er ramt af problemet, mens alt andet i systemet fungerer perfekt. Jørgensen fortalte, at der lige netop på det tidspunkt sad fire edb-folk ude bagved i supermarkedets kontor og kæmpede med den edb-fejl, som deres nye system var behæftet med.

Jørgensen var helt åbenlyst ked af situationen, hvilket der selvfølgelig ikke er noget at sige til, for det kan jo aldrig være særlig morsomt for en forretningsbestyrer, at kunderne på en eller anden måde føler sig snydt, når de handler i hans forretning.

Sagen er, fortalte Jørgensen, at systemet godt nok registrerer, når der ryger en flaske ketchup gennem kasseapparatet, med systemet får det ikke meldt til den del, der udgør lagerstyringen, så når vi hver aften udskriver en liste med varer, som vi skal have bestilt mere hjem af, så figurerer alle de relevante varer ikke på listen. Men edb-folkene har lovet, at de får løst problemet i dag eller allersenest i morgen, og jeg håber, du kan tilgive os for det rod, fejlen har medført, sagde Jørgensen.